Офіційний сайт
Тячівської районної
газети "Дружба"
» » » » Медична реформа «первинки»: що нам усім вона готує

Медична реформа «первинки»: що нам усім вона готує

09:29, 17.12.18
1 163
Здоров'я / Важливо
Довкола медичної реформи нині «ламається немало списів», адже ставлення до неї і серед населення, й у медичних колах неоднозначне, оскільки ряд положень викликає нерозуміння, несхвалення і доволі тривожні очікування. І все ж, вона триває, нині – на первинній ланці, що перебуває в стадії реорганізації, уже в рамках Центрів первинної медико-санітарної допомоги.
Наскільки динамічними є ці перетворення на Тячівщині, чи створено для них відповідну базу і до яких новацій слід бути готовим пересічному пацієнту та й самим медикам, – цікавимося у головного лікаря районного КНП ЦПМСД Тетяни Лебедєвої:


– Тетяно Степанівно, то які кроки необхідно зробити новоствореному Центру до завершення поточного, 2018-го року, аби перевести первинний рівень районної медицини на нові рейки?
– Оскільки всі працівники амбулаторій і ФАПів вже документально переоформлені, тобто включені до штатного розпису ЦПМСД, з’явилася можливість зробити наступний крок – укласти договір Центру з Національною службою здоров’я України. Тож з відкриттям «третьої хвилі» процесу, ми подали до Служби відповідні матеріали, які зараз перебувають на перевірці.
Завдання номер два стоїть безпосередньо перед медиками: належним чином зареєструвати декларації громадян, які обрали їх своїми сімейними лікарями у системі Хелсі. А іншим можна самостійно увійти в систему Хелсі, спробувати себе зареєструвати та підписати декларацію з лікарем, якого вони обирають сімейним. Таким чином, вони зекономлять свій час.
– То скільки мешканців Тячівщини вже визначилися і уклали відповідні угоди? На яких дільницях цей показник найкращий, а де найнижчий? 
– Ситуація моніториться   нами щоденно, тож відомо, що загальне число підписаних декларацій станом на 11.12.18 р. становить 40796. Це поки що лишень 28,7% від  усієї кількості населення, що підлягає медобслуговуванню. У розрізі населених пунктів контрасти разючі – подекуди це повний нуль (Терново) чи до 10 відсотків (Велика Уголька, Грушово, Лопухово), у деяких, навпаки, цифра наближається, а то й перевалює за 50%. Йдеться про Нересницю (64%), Калини, Новобарово, Чумальово, Широкий Луг, Углю, Тарасівку, Дулово, Усть-Чорну.
З чим це може бути пов’язано?
– Число декларацій промовляє не лишень про пасивність чи активність населення, а й про авторитет та довіру  громадян до лікаря. Цими перевагами на сьогодні можуть похвалитися «сімейники» М.В.Дерич (Широкий Луг), С.А.Фіцай та С.І.Собчук (Калини), М.М.Яринич (Новоселиця), М.М.Мацола (Тарасівка), В.В.Бенчак (Тересва), В.Ю.Шпілька (Новобарово), Л.І.Мазяк, Я.О.Куцин, І.М.Шутак (Нересниця), котрі вже оформили «патронат» над тисячею і більше потенційних пацієнтів. Звичайно, кожен сімейний лікар зацікавлений   у тому, щоб число бажаючих лікуватися в нього було максимальним. Адже на кожного пацієнта держава виділятиме   в середньому 370 грн. на рік,  в яких закладена й частка його зарплатні.
– Які ж послуги надаватиме своїм пацієнтам лікар ЗПСМ?
– Загалом, для хворих майже нічого не зміниться – вони отримуватимуть меддопомогу в такому ж обсязі, як і раніше. Головним завданням медиків залишається попередження і виявлення захворювань на початковій стадії, надання невідкладної допомоги при важких станах – високій температурі, гострому болю, отруєннях, травмах, кровотечах. Їхніми обов’язками залишаються вакцинація, видача лікарняних та медичних довідок. Загалом, сімейний лікар визначає подальшу тактику: вживати екстрених заходів, направити пацієнта до фахівця вузької спеціалізації, на проведення аналізів, рентген чи консультацію.
Що ж до виписування рецептів  для представників пільгових категорій, то цей механізм ще до кінця не розроблений, оскільки  відповідні  затрати Національною службою охорони здоров’я аптекам не відшкодовуватимуться, їх покриватимуть з коштів місцевого бюджету. Хочеться також зазначити: уклавши договір з лікарем, не слід розраховувати на те, що він повинен вникати у проблеми пацієнтів при кожній випадковій зустрічі, десь на базарі чи автозупинці. Прийматиме він відвідувачів на своєму робочому місці або ж, за необхідності, виїжджатиме на виклик за місцем проживання хворого.
– Які документи слід пред’явити пацієнту для підписання декларації про вибір лікаря?
– Особа повинна звернутися до відповідного закладу охорони здоров’я, де працює сімейний лікар. Заклад має бути підключений до електронної системи охорони здоров’я – цю інформацію можна уточнити в реєстратурі чи в самого лікаря. Слід мати паспорт, податковий ідентифікаційний номер і телефон.
– А якщо йдеться про укладання угоди щодо дитини чи з особами, які перебувають під чиєюсь опікою?
– У першому випадку знадобиться свідоцтво про народження дитини та зазначені документи одного з батьків. У другому – паспорт і податковий номер обох – і опікуна, й особи з обмеженою дієздатністю.
Декларація підписується безстроково і діє до того часу, поки людина не вирішить обрати іншого лікаря. До речі, угода укладається без «прив’язки» до фактичного місця проживання чи паспортної реєстрації – лікар-сімейник може підписувати її з мешканцями різних населених пунктів. Реєстрація не передбачає подання жодних дублікатів, ксерокопій, тільки оригінали, які тут же повертаються власнику. Триває процедура всього кілька хвилин і завершується підтверджуючим смс-повідомленням на мобільний пацієнта з названим ним кодом.
– Але ж не виключено, що мобільний телефон у пацієнта може бути відсутній?
– В такому випадку його документи фотографуються або скануються й долучаються до декларації в електронній системі. Для перевірки правильності відомостей зразок декларації роздруковується пацієнту. Після внесення поправок друкується остаточний варіант угоди в двох екземплярах, які пацієнт підписує й один забирає з собою, а інший залишається у лікаря.
У зв’язку з окремими скаргами, хочеться застерегти лікарів від нав’язування громадянам своїх послуг. Укладання угоди грунтується виключно на добрій волі пацієнта, і тиснути на нього чи просто діяти за «дільничним» принципом – неприпустимо, це пряме порушення права людини на її волевиявлення.
– Проте в такому разі у декого з медиків можуть виникнути  непомірні навантаження…
– Так, лікарю заборонено відмовляти пацієнтові в укладанні угоди з огляду на його хронічні захворювання, вік, стать, соціальний статус, матеріальне становище, місце проживання тощо. Проте він може відмовити йому, якщо число його пацієнтів сягнуло максимально рекомендованої кількості, тобто 1800 чоловік. Ця кількість встановлена, виходячи з реальних можливостей лікаря якісно і своєчасно здійснювати медичний супровід. Звичайно, лікарський ажіотаж у ході «декларативної кампанії» зрозумілий, оскільки «гроші ходять за пацієнтом». Хоча, ясна річ, не всі вони ідуть на зарплату лікаря ЗПСМ, з них слід оплатити працю медсестри, санітарки, адміністрації, профінансувати утримання медзакладу, ремонтні роботи, закупівлю витратних матеріалів (плівки, тести, шприци, перев’язочні матеріали), а також медобладнання, якого ще не вистачає у кабінеті лікаря.
– Тетяно Степанівно, чи обов’язково має бути один сімейний лікар для всієї родини?
– Ні, кожен член родини може мати свого лікаря. Хоча, в той же час, зараз батькам не завжди потрібно обирати для своєї дитини лікаря-сімейника, який отримав свого часу фах педіатра. Оскільки, із запровадженням у 1999-му році сімейної медицини, випускники медичних вишів отримують освіту широкого профілю, набуваючи в т.ч. й знання з педіатрії.
– Чи можна змінити лікаря, якщо він не виправдав сподівань?
– Так, це дуже просто: достатньо укласти угоду з іншим фахівцем. В такому випадку попередня домовленість автоматично анулюється – електронна система налаштована відповідним чином. Обмежень щодо переукладання угод не існує – якщо пацієнт відчуває в цьому потребу, він будь-коли може визначитися з новою кандидатурою.
– А як бути, якщо лікар піде у відпустку, на курси чи буде відсутнім з якихось інших причин?
– Його замінюватиме інший спеціаліст. Адже штатним розписом  передбачена парна взаємозамінюваність лікарів, про що кожен пацієнт  заздалегідь буде поінформований. Система монопрактики в медицині себе не виправдовує. 
– Як обслуговуватиметься людина, котра не підписала декларацію з лікарем?
– Довго і нудно. Реформа медицини спрямована на те, щоб у кожної людини був свій лікар, і стимулює це нововведення коштами. Якщо лікар не вестиме пацієнта постійно, він не знатиме історії його хвороби, індивідуальних особливостей тощо, і надання пацієнту первинної меддопомоги може бути неефективним. Сімейна ж медицина передбачає динамічне спостереження за пацієнтом, правильне його спрямування. І при запровадженні електронної системи обліку  пацієнтів, навіть на третинному рівні медобслуговування для медиків будуть відкритими й доступними всі  етапи протікання хвороби пацієнта, зафіксовані свого часу сімейним лікарем.
Звичайно, не підписана декларація не є приводом відмовити пацієнту в меддопомозі. Але отримати її буде складніше – доведеться вистоювати в чергах, шукати контакти з лікарями, можливість потрапити до них на прийом. А зв’язатися зі своїм сімейним лікарем буде простіше, записавшись на прийом дистанційно і прийшовши у призначений час. Переваги тут очевидні, навіть для психологічного стану хворого.
– Тетяно Степанівно, як можна буде відтепер потрапити на прийом до спеціаліста вузького профілю вторинної ланки?
– За направленням сімейного лікаря. Лише в такому випадку обстеження, консультація і призначення лікування у спеціалізованому закладі будуть для нього безкоштовними. Звичайно, пацієнт може на власний розсуд звернутися до будь-якого медзакладу високого класу на третинному рівні, однак йому доведеться самостійно сплатити всі надані послуги. А звернення до лікарів-спеціалістів, призначені сімейним лікарем, оплачуватимуться Національною службою здоров’я. Держава оплачуватиме візити без направлення  лише до гінеколога і психіатра.
– Чи відповідає вимогам технічне оснащення закладів первинної ланки? Адже без комп’ютера, принтера, сканера укладання угод і занесення їх до електронного реєстру неможливі. Як вирішується ця проблема і хто, в першу чергу, повинен нею перейматися?
– До ідеалу тут ще дуже далеко. У розпорядженні ЦПМСД зараз 10 «бюджетних» комп’ютерів, ще 21 отримали нещодавно, які закупив департамент охорони здоров’я за кошти, виділені на гранд світового банку по боротьбі з сердцево-судинними захворюваннями. Сподіваємось на поповнення і в рамках районної програми. Більшість лікарів, а їх 83 – працюють нині або на своїх власних, або на придбаних місцевими радами комп’ютерах (Нересницькою, Нижньоапшанською, Бедевлянською, Ганичівською, Калинівською, Чумалівською). Подекуди медикам підставили плече підприємці, як, наприклад, у Нересниці.
Та й загалом по області показник техоснащення низький. І це – одна з проблем, через яку реформування первинної ланки меддопомоги відбувається «зі скрипом». Тому хотілося б привернути до неї увагу всіх, хто може посприяти в забезпеченні районної ланки медичної галузі важливою технічною складовою.
– Тетяно Степанівно, складається враження, що синхронно з реформуванням медицини відбувається її оптимізація. Адже, наскільки відомо, створення Центрів ПМСД передбачає суттєве скорочення кадрів. Наскільки це потрібно і як може позначитися на стані медичного обслуговування населення?
– Так, штатний розпис ЦПМСД не включає всіх посад, які мали місце в АЗПСМ та ФАПах. Зокрема, фельдшера, акушера, медичних сестер з масажу, лаборантів, фізіотерапевтів. Оптимальна кількість медичних сестер, що працюють з одним лікарем – дві, в той час, як зараз подекуди їх ... п’ять Утримувати такий «роздутий» штат одному лікареві, за кошти, зароблені ним на обслуговуванні пацієнтів, було б несправедливо. А ще ж потрібно купити ліки, витратні матеріали і все інше, перераховане вище. Штатний розклад  Центру складений з огляду на те, що центральною фігурою «первинки» є лікар. Тим більше, що їх у нас не вистачає, а кількість молодших медичних спеціалістів «зашкалює», та й говорити про їх високий фаховий рівень не доводиться з огляду на вік, проблеми зі здоров’ям, невідповідність сучасним вимогам. В той час як для молодих фахівців вакансій немає. Так, процес переформатування завжди болісний. Проте медицина давно зачекалася змін, і вони неминучі…
– Спасибі за розмову.
Ганна Макаренко.
Читайте також:
Коментарі:
Додати коментар
Інформаційне повідомлення
Відвідувачі, які знаходяться в групі Гости, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Погода
Погода у Тячеві

вологість:

тиск:

вітер:

Оголошення
Графік роботи віддалених робочих місць працівників Тячівського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Закарпатської області в сільській раді с. Вільхівці і с. Нижня Апша у 2019 році
Працівники відділу обслуговування громадян управління Фонду прийматимуть громадян з різних питань пенсійного законодавства у створених віддалених робочих місцях: 
- сільської ради с. Вільхівці другого та третього вівторка щомісяця з 10.00 до 12.00 год. к.ч.
- сільської ради с. Нижня Апша першого та третього четверга щомісяця з 10.00 до 12.00 год. к.ч.
Адміністрація управління.

1 квітня стартує місячник добровільної здачі зброї
Поліція проводить профілактичні заходи з вилучення із незаконного обігу зброї. Черговий місячник стартує 1 квітня і триватиме 30 днів.
Повідомляємо: краяни, у яких є незареєстрована зброя, мають змогу здати її до відділків поліції, уникнувши при цьому кримінальної відповідальності. Згодом зброю можна легалізувати, зареєструвавши на власне ім’я, або ж видати для її знищення. 

Триває реалізація дров паливних
Лісівники ДП «Мокрянське ЛМГ» традиційно реалізовують дрова паливні для населення, підприємств, установ та організацій. Громадяни, яким дрова потрібні для власних потреб, можуть звертатися у адміністрацію лісгоспу чи найближче  лісництво, де реалізовують деревину у встановленому порядку, за визначеними відпускними цінами.
«Гаряча лінія» – про призначення субсидій на опалювальний сезон
«Гаряча лінія» – про призначення субсидій на опалювальний сезонДержавна установа Закарпатський обласний контактний центр спільно з Департаментом соціального захисту населення Закарпатської ОДА 20 вересня 2018 року проведуть прийом звернень громадян у телефонному режимі.