Офіційний сайт
Тячівської районної
газети "Дружба"
Останні новини
» » » » » Тільки об’єднані зусилля районної виконавчої влади спільно з усіма місцевими органами самоврядування стануть запорукою успішного виконання бюджету 2016 року

Тільки об’єднані зусилля районної виконавчої влади спільно з усіма місцевими органами самоврядування стануть запорукою успішного виконання бюджету 2016 року

09:36, 08.02.16
877
Місцеве самоврядування / Важливо
  Тільки об’єднані зусилля районної виконавчої влади спільно з усіма місцевими органами самоврядування стануть запорукою успішного виконання бюджету 2016 року Як ніколи, актуальним постає нині питання, пов’язане з бюджетом району. Тим більше, на Тячівщині, єдині в області, створені дві об’єднані територіальні громади, які згідно законодавства житимуть самостійно. Як все це поєднати у найбільшому сільському районі України, які шляхи наповнення бюджетного кошика, чи вистачить його, щоб прожити рік, і ще на чимало нелегких запитань відповідає людина, яка найдетальніше володіє цією інформацією, – начальник фінансового управління Тячівської районної державної адміністрації В.Ф.Стойка.
– Насамперед, шановний В'ячеславе Федоровичу, зробімо невеличкий екскурс у той період, коли формувалося бюджетне планування. Як це було?
– 25 грудня майже в унісон з прийняттям Закону «Про державний бюджет України» нами розроблено та затверджено і районний бюджет на 2016 рік. Цьому передувала кропітка праця фінансового управління щодо координації роботи всіх служб району, задіяних в бюджетному процесі. Керівництвом Тячівської райдержадміністрації та  районної ради спільно з нашим управлінням проведено  численні зустрічі, наради та консультації з головними розпорядниками коштів, головами місцевих рад, депутатами районної ради.  Всі слушні пропозиції були взяті до уваги і при можливості враховані в проекті бюджету. Крім того, розрахункові показники бюджету мною особисто представлено на засіданнях всіх депутатських комісій районної ради. Кожен депутат мав можливість ознайомитись з цифрами, отримати від мене детальну інформацію та при необхідності, особливо для новообраних, фахову консультацію щодо тих чи інших положень бюджетного законодавства. Тому на сьогодні можу констатувати, що процес бюджетного планування відбувся доступно, відкрито і прозоро.
– Які результати виконання бюджету 2015 року?
– Звісно, характеристика показників цьогорічного бюджету буде неповною, без підведення підсумків виконання головних статей бюджету 2015 року. Адже з 1 січня  він  формувався та впродовж року виконувався у відповідності до  нових положень Бюджетного кодексу України, за якими суттєвих змін зазнали джерела фінансових ресурсів, особливо бюджетів сільських, селищних, міської рад. Наразі вже можна зробити висновки щодо ефективності їх запровадження.
Якщо коротко, то відповідно до змін власна дохідна база  в цілому по району зросла, в порівнянні з минулим роком, майже вдвічі, або додатково одержано 44,0 млн. грн.  Таке значне зростання відбулося у зв'язку з впровадженням додаткових джерел фінансових ресурсів, головним з яких є акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, надходження якого у 2015 році склало 30,8 млн. грн. Проте найбільша його частка зосереджена в окремо взятих місцевих бюджетах, таких, як Тячівський міський, Дубівський, Солотвинський, Буштинський селищні, Бедевлянський, Нересницький,  Нижньоапшанський сільські. В інших же населених пунктах, із-за відсутності бази оподаткування, надходження акцизного податку не стало суттєвим джерелом наповнення бюджету.  
В минулі роки єдиний податок був суттєвим джерелом наповнення бюджетів розвитку, натомість тепер зарахування його здійснюється до загального фонду. У 2015 році єдиний податок виконано у сумі 16,6 млн. грн., що більше  минулорічних обсягів на 2,2 млн. грн.  
Змінились нормативи зарахування податку з доходів фізичних осіб з 75% до 60%, разом з цим цей дохід і на сьогодні залишається головним джерелом наповнення зведеного місцевого бюджету району. Його виконання склало  54,6 млн. грн., що більше минулорічних надходжень близько на 15 млн. грн.
Спеціальний фонд (без власних надходжень бюджетних установ) виконано у сумі 7,8 млн. грн., з яких 6,9 млн. грн.– це доходи бюджету розвитку від продажу землі.
Що стосується видаткової частини, то виконання її,  так би  мовити, «перевалило» вже за мільярд, з якого 948,1 млн. грн. – це видатки загального та 118,8 млн. грн. – видатки спеціального фондів. Впродовж року було забезпечено своєчасне та в повному обсязі фінансування заробітної плати та  захищених статей бюджету. Заборгованість із соціальних виплат відсутня. Зауважу, що значна увага була приділена видаткам розвитку, з яких пріоритетним напрямком обрано покращення стану доріг населених пунктів району, енергозберігаючі заходи тощо. Загалом, з огляду на свій багаторічний досвід, можу сказати, що показник ефективності виконання бюджету 2015 року є одним із найкращих за останні роки.
– Які бюджетні перспективи і що очікувати району в цьому році?
– Як я вже відзначив, районний бюджет затверджений своєчасно, як того вимагає бюджетне законодавство, і аналогічно відбулося затвердження бюджетів сільських, селищних рад. Проте не так важливо, днем раніше чи пізніше сформований головний документ району, набагато важливіша його якість. На сьогодні ми сформували бюджет, який разюче відрізняється від попередніх періодів, насамперед у звʼязку зі створенням двох обʼєднаних територіальних громад – Тячівської та Вільховецької. В країні процес децентралізації розпочатий, але ще надто далекий до його завершення. І тут, як завжди буває на початку чогось, існує безліч законодавчо не врегульованих проблем.
Не знаю, на жаль, чи на радість, втілювати в життя ці реформи доводиться нам одними із перших.  Як відомо, із понад 20 тисяч місцевих бюджетів по Україні об’єднано бюджети лише 159 громад, з яких 2 – у Тячівському районі, а в Закарпатській області вони взагалі єдині. Тож, ідучи шляхом реформ, всі камені спотикання доводиться збирати нам. І, як виявилося вже на практиці, проблем критично багато, а надто такі, що полягають у досягненні  «мирного» співіснування всіх територіальних одиниць в межах одного району.
– Будь ласка, конкретизуйте суть проблем.       
– Вернемося до головних принципів, закладених в реформі – це отримання громадами додаткових фінансових ресурсів. А що маємо сьогодні? Фактично відбувся перерозподіл тих самих фінансових ресурсів, що район мав і досі. Простіше кажучи, частина податкової та дотаційної бази районного бюджету  перекинута до двох бюджетів територіальних громад. Районний бюджет, не забуваймо ще про  бюджети 31 громади сіл та селищ, що не об’єднались, залишився з тими самими обсягами видатків, які ніяким чином не компенсовані іншими доходами, що і стало причиною виникнення дисбалансу та розривів з фінансування бюджетних галузей.  
Яка логіка реформи? Тячівський район був завжди дотаційний – майже на 80%, то об’єднання решти (31 місцевих рад) в десять   чи сім громад без надання додаткових важелів отримання фінансових ресурсів залишить наш регіон в тому ж самому статусі дотаційності. Тут, для прикладу, можемо порівняти новостворені громади. Якщо громада Тячівська є дійсно самодостатньою з високим ступенем власної спроможності (більше 50%), то цього не можна сказати про Вільховецьку громаду, де цей самий показник складає трохи більше 10%. Тож як не крути, а проста арифметика показує, що за таких підходів достатньо перейменувати весь район на Тячівську громаду з центром у Тячеві. На мою думку, реформа по об’єднанню в територіальні громади має полягати в тому, що держава повинна гарантувати за рахунок субвенцій видатки на утримання закладів галузей освіти (включаючи ДНЗ, позашкільні та спортивні), медицини, соціальний захист (територіальні центри). А громада спроможною вважається тоді, коли має  власні кошти на своє утримання, створення мережі комунальних служб із забезпечення життєдіяльності, благоустрою та поліпшення якості надання адміністративних послуг громадянам й інших місцевих програм. Водночас має мати ще й ресурс для здійснення видатків розвитку на ті ж самі заклади, що гарантуються державою.
Доречно зауважити, що вкрай  принциповою на сьогодні є проблема Тячівського району, як територіальної одиниці в цілому, до складу якої входять 31 місцеві ради, в тому числі і 2 об’єднані громади, так, як з одного боку, на районні органи виконавчої влади покладені функції та обов’язки, які ще ніхто не відміняв, зокрема, з організації та  управління  загальнодержавними, регіональними та загальнорайонними заходами.  Район бере участь у співфінансуванні різних проектів соціально економічного розвитку, транскордонному співробітництві. Однак з іншого боку, виконання цих завдань потребує витрат, які чомусь на рівні законодавства упущені в частині ресурсного забезпечення. Тому постає питання, як районній державній адміністрації, районній раді чи районному депутату ефективно виконувати наділені їм повноваження за умов відсутності законно виділених на те коштів. Тому така проблема обов’язково повинна бути вирішена на законодавчому рівні з  розмежуванням видатків та чітко  визначеним джерелом ресурсу.  
Я позитивно сприймаю ідею  створення спроможних громад, але не за такими принципами, як є на даний час, тобто шляхом перерозподілу наявних ресурсів в межах одного району. Спроможність означає не лише утримання, що зазвичай трактується як «проїдання», але і можливість  додаткових фінансових вливань на розвиток та покращення соціально-економічного стану територій. На всіх рівнях з різних джерел та засобів масової інформації ми часто чуємо, що місцеві бюджети  отримали 40-50 мільярдів додаткових доходів. Проте, ця інформація має на увазі загальну суму у державі. Якщо з'ясувати, то отримали не всі, а окремі місцеві бюджети, а саме ті, які мають розвинену мережу автозаправок, оптову та роздрібну торгівлю підакцизних товарів. Також замовчується, що одночасно з додатковими доходами місцевим бюджетам розписали і додаткові видатки, зокрема такі, що раніше фінансувалися за рахунок коштів Державного бюджету, в тому числі, і трьохетапне підняття заробітної плати, надання окремих пільг та інші.
– Велика кількість фахівців працює у бюджетних установах. Чи стосуватиметься неясність з фінансуванням саме цих людей?
– Звичайно, буде стосуватись, адже в установах, що знаходяться в спільному користуванні всієї громади нашого району працює більше тисячі фахівців і загалом обсяг видатків на ці галузі в середньому складають 60,0 млн. грн. в рік. І тому однією з головних проблем, що виникла в процесі формування бюджету, є забезпечення життєдіяльності мережі бюджетних установ району, яка достатньо розвинена, і це не дивно, бо район є найбільшим сільським районом в Україні. Це, зокрема, районний  будинок культури, два територіальні  центри обслуговування незахищених верств населення, районний Центр дитячої та юнацької творчості, районна бібліотека, оздоровчий табір «Берізка», виробничо-навчальні комбінати, районна спортивна школа, музичні школи, місцева пожежна охорона та інші. Безсумнівно, створені вони для обслуговування всіх жителів населених пунктів району, включаючи і об'єднані громади.  Проблема передусім полягає у відсутності в районному бюджеті коштів, так як за новим законодавством за громадами пішов відтік з районного бюджету фінансових ресурсів, це більше 30,0 мільйона гривень (податку на доходи з фізичних осіб та базової дотації). Натомість чіткого компенсатора втрат для районного бюджету законодавчо не передбачено. Водночас створення мережі власних аналогічних закладів  для об'єднаних громад стане  затратним. До речі, з точки зору  досягнення максимальної ефективності використання бюджетних коштів немає доцільності будувати в межах одного району декілька ідентичних закладів. Приміром, в Тернівському МНВК навчається в середньому 200 учнів громади с. Вільхівці, витрати на яких обходились районному бюджету у 1,3 млн. грн. в рік. Думаю, щоб створити Вільховецькій громаді власну школу із залученням аналогічних фахових викладачів, придбанням технічних засобів навчання, а потім це все утримувати, їм знадобиться віднайти і спрямувати на цю мету не один мільйон, а набагато більше. Адже для здобуття професійних навиків, за двома напрямами навчання, наприклад, з автошколи чи діловодства, потрібно мати майже однакову кількість фахових спеціалістів, як для 100, так, відповідно, і для 200 учнів, різниця хіба що буде у навантаженні.
За аналогією, вимальовується картина і по музичних та спортивних школах, територіальних центрах обслуговування громадян, оздоровчому закладі «Берізка» та інших районних закладах. Для врегулювання цих питань Бюджетним кодексом України передбачено виділення субвенції між місцевими бюджетами на утримання об'єктів спільного користування і виконання інвестиційних проектів, інших субвенцій. Однак на це потрібна добра воля всіх сторін у взаємовідносинах між районом і новоствореними громадами. Звичайно, з іншого боку, можна вважати, що  таким підходом, коли громадам «однією рукою дають, а іншою забирають» порушується принцип самостійності в управлінні власними ресурсами. Але насьогодні, в перехідний період становлення таких змін, потрібно дуже виважено віднестись до цих процесів, бо за ними стоять реальні отримувачі послуг (учні, населення, незахищені верстви громадян, працівники установ). Безсумнівно, відсутність коштів потягне за собою зменшення обсягу видатків та, відповідно, скорочення охоплення кількості людей, котрих можливо буде обслуговувати, кількості учнів, які зможуть додатково отримувати  професійні навики, чи кількості дітей, що зможуть оздоровитися в таборі відпочинку чи загартуватися в спортивних секціях.  
– Одним з важливих розділів галузі освіти є функціонування ДНЗ, яка перспектива їх розвитку?
– Так, в нашому районі функціонує 37 дошкільних навчально-виховних закладів освіти з річними видатками в рік більше 55 мільйонів гривень (без об'єднаних громад). Крім того, існує потреба у відкритті додаткових груп ще на енну суму коштів. Проте в цьому році виникла ще одна болюча проблема з фінансування цих видатків, і знову ж таки, які склалися внаслідок законодавчих нововведень. Тому «катастрофічна» нестача коштів не дає можливості розвивати галузь та навіть не зебезпечує її в повному обсязі за першочерговими виплатами. Як я вже говорив, з райбюджету перенаправили частину податку на доходи з фізичних осіб та базової дотації в бюджети громад (втрати понад 30 мільйонів). Однак компенсатора у вигляді трансферту, або доходу законодавчо не надали. Тому в цьому році поки що садочки забезпечені видатками десь на 7-8 місяців, і це якщо рахувати тільки обов'язкові виплати. В цілому тут маємо нестачу ресурса на 20 мільйонів гривень. Ця нестача була б ще більшою, як би не розуміння керівників з боку окремих селищних, сільських рад, які дослухалися до проблем та спрямували частину власного кошту на утримання садочків. Такі установи забезпечені необхідним обсягом видатків до кінця року. Тут вважаю за потрібне відмітити добру співпрацю голів Буштинської, Тересвянської, Солотвинської, Дубівської селищних, Нересницької, Бедевлянської, Р.Мокрянської сільських рад, які теж могли «відхреститися», що, мовляв, нехай забезпечує держава, а ми свої кошти спрямуємо на щось інше. Безсумнівно, проблем у всіх багато і куди ці кошти направити – вибір великий у кожного.
Що ж, таких не вирішених на сьогодні проблем є майже в кожній бюджетній галузі, проте маю надію, що вони найближчим часом будуть врегульовані на законодавчому рівні. З цією метою сформовані пропозиції щодо вдосконалення реформ в частині бюджетної децентралізації, які направлені депутатам Верховної Ради та в інші інстанції.
Основні можна озвучити так:
- віднести до гарантованих державою (за рахунок освітньої субвенції) видатки на дошкільні навчальні заклади, позашкільну освіту, спортивну школу; дитячий оздоровчий табір «Берізка»; аналогічно по утриманню територіальних центрів обслуговування громадян за рахунок субвенцій з держбюджету на соціальний захист населення; включити місцеві пожежні частини району до складу державної, що фінансується з державного бюджету;
- на законодавчому рівні чітко розмежувати видатки відповідно змін до наділених повноважень  інституціям органів виконавчої влади районного рівня, між органами місцевого самоврядування, зокрема, районних рад, об'єднаних громад, сільських, селищних рад з конкретно визначеним джерелом фінансових ресурсів.
Сподіваємося, нас почують, і бюджет буде наповнений відповідно до потреб.
– Що ж, успішного виконання наміченого! Спасибі за розмову.

Інтерв'ю вела Ольга Фіцай.
Читайте також:
Коментарі:
Додати коментар
Інформаційне повідомлення
Відвідувачі, які знаходяться в групі Гости, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Погода
Погода у Тячеві

вологість:

тиск:

вітер:

Оголошення
Відтепер передплатити "Дружбу" можна і онлайн
Шановні читачі! 
Раді повідомити, що з'явилася можливість передплатити "Дружбу" онлайн - на сайті "Укрпошти". Більше не треба стояти в черзі у поштовому відділенні! Оформляйте передплату в будь-який зручний для вас час за посиланням: https://peredplata.ukrposhta.ua/index.php?route=product/product&code=500000006&product_id=94540
Передплатний індекс "Дружби" - 61823.
У Дубовому та Ужгороді відзначать 100-ліття з дня народження Івана Чендея
20 травня на ужгородській садибі знаного українського письменника Івана Чендея відзначать 100-річчя від дня народження першого закарпатського Шевченківського лауреата-прозаїка. 

Шановні читачі!
«Укрпошта» розпочала передплатну кампанію на 2022 рік. Тож віднині можна оформити передплату на тячівську районну газету «Дружба» у всіх стаціонарних і пересувних поштових відділеннях.


Фільм «Закарпаття» Шона Вільямса показуватимуть в Тячеві 25 серпня
Повнометражний фільм «Zakarpattia» (США/Україна 2018, 85 хв) від Q&A, режисером якого є Шон Вільямс, презентуватимуть у м. Тячів в картинній галереї ім. Ш.Голлоші, 25 серпня 2021 року о 16.00. (Вхід вільний, захід проводитиметься з дотриманням карантинних норм.)
Він знімався у 2013-2016 роках. Прем’єра відбулася у Бухаресті у 2018 році. Був показаний у США, Румунії та Німеччині. У 2021 році відзначений як «один з найкращих музичних документальних фільмів про традиційну музику в Україні сьогодні».

Центральна вулиця с. Добрянське перекрита
На офіційній сторінці Вільховецької ТГ поміщено повідомлення, яке зацікавить усіх водіїв. А саме: у зв’язку з асфальтуванням центральної вулиці у с. Добрянське, проїзд вантажного транспорту на цій ділянці, починаючи з суботи 21 серпня і на період робіт, заборонений.
Об’їзд – через Нересницю і Тересву.
Рух легкових автомобілів також буде обмежений. Радимо користуватись об’їздом через вулиці Жовтнева і Миру. Дякуємо за розуміння!
Вл.інф.