Офіційний сайт
Тячівської районної
газети "Дружба"
» » » » Булінг – зброя слабких

Булінг – зброя слабких

08:53, 21.02.19
566
Суспільство / Важливо
Щоб подолати проблему, її насамперед потрібно визнати. Тож можливо, саме через замовчування булінгу, тобто тривалу агресію дітей щодо інших, Україна опинилася у першій десятці країн Європи за його поширеністю серед дітей 11-15 років. І лише зараз, коли явище набрало серйозних масштабів, про нього, врешті, заговорили вголос і відверто. Тема серйозна, оскільки пов’язана із захистом прав дитини, комфортністю й морально-психологічним кліматом середовища, в якому вона перебуває, а то й загрозами для її здоров’я та життя. Судячи з озвучених фактів, сучасний булінг відзначається яскраво вираженою агресивністю, як з боку хлопців, так і дівчат, до того ж у хід пішов дуже грізний засіб цькування – кібербулінг, тобто використання засобів масової інформації, що нерідко призводить до серйозних, а то й фатальних наслідків.

Напевно, ніхто краще за вчителів не бачить причин та різних проявів шкільного булінгу.
– А вони часто-густо криються в родинних стосунках, характері спілкування батьків, особливості якого мимоволі засвоюють діти, – ділиться знайомий педагог. – Був випадок, коли двоє дівчат, зустрівши третю, поцікавилися у неї, як справи, аж у відповідь несподівано прозвучала ненормативна, «триповерхова» лексика. Ображені юнки покарали ровесницю тихо, мирно і назавжди – вони просто виключили її з кола своїх подруг. За необхідності спілкуються з нею, проте вже без того теплого, довірливого ставлення, що раніше. Я спробувала з’ясувати, де це моя учениця «засвоїла» такі жахливі мовні пасажі, однак даремно. Тож залишається лишень здогадуватися про негативний вплив на юну особу ближнього оточення. Адже інколи батьківська і материнська мова рясніє такими «перлами», від яких в’януть вуха. Їх можна почути в компанії молодих сучасних мамочок, на футбольному стадіоні, у репліках «душевної» чоловічої розмови після чаркування, врешті, на вулиці. Малоймовірно, що вдома на ці словесні засоби – суворе табу. А модель батьківської поведінки дитина копіює з точністю 1 до 1.
У наведеному випадку ігнорування, ізоляція від кола друзів – найменша і навіть вмотивована форма булінгу. Хоча вона все-таки б’є по психологічному самопочуттю й самолюбству.
Проте є способи куди більш цинічного вияву недружелюбності, причому, без явних на те причин.
– Серед моїх п’ятикласників був хлопчик, для якого, здавалося, взагалі не існувало ніяких авторитетів, – ділиться вчителька. – Усім своїм виглядом він демонстрував цілковиту незалежність й некерованість. Однією з поганих звичок школяра було вранішнє вичікування однокласників біля дверей класу і образливі репліки, які роздавав усім замість вітання. Особливо в’їдливі «компліменти» відпускав на адресу тихої, сором’язливої дівчинки, котра, замість постояти за себе, починала безпорадно рюмсати. Довгі бесіди й усовіщування юного порушника спокою перед усім класом ефекту не мали. Тоді я вирішила запросити до класу батька дівчинки, не повідомивши про це кривдника. І що ж? Достатньо було двох хвилин і короткої фрази гостя зі вжитими сполучниками «якщо» – «то», аби хлопець назавжди позбувся манери зухвало чіплятися до будь кого з ровесників.
Потрібно чи не потрібно втручатися в подібному випадку дорослим, зокрема, батькам? Дехто вважає, що дитина повинна сама справитися з цією проблемою (це, напевно, тоді, коли конче потрібно «зам’яти» справу). Хоча в такому разі, як ніколи, школяреві потрібна потужна підтримка й відчуття надійної опори. Адже й дорослій людині, що потерпає від несправедливих нападок, завжди важливо заручитися підтримкою колективу.
Слід зважити на те, що жертва булінгу переживає дуже важкі емоції – почуття приниження, сорому, розпачу, озлобленості, що з часом можуть трансформуватися у комплекс неповноцінності, занижену самооцінку й викликати серйозні зміни у психіці дитини – тривожність, неврози, схильність до правопорушень, навіть алкогольну чи наркозалежність та суїцидальні наміри.
– Іноді дитяча агресивність не піддається ніякому поясненню, – зауважує співрозмовниця: батьки – інтелігентні, врівноважені люди, в родині панує спокійна, доброзичлива атмосфера. І часом лишень випадково з’ясовується, що в ранньому віці дитина перенесла важку хворобу з ускладненнями чи операцію, які не минули безслідно для її нервової системи. Тож саме психологічний дискомфорт штовхає її на вивільнення складних внутрішніх відчуттів у неадекватно-агресивній формі.
– Як правило, прояви булінгу мають місце там, де немає контролю з боку дорослих, – у коридорах, на шкільному подвір’ї, у вбиральнях. Кривдник може перестріти свою жертву й на вулиці, тероризувати її образливими повідомленнями чи дзвінками на мобільний чи, ще гірше, поширювати «компромат» у соціальних мережах. 
– Трапляється, учні молодших класів розплачуються за надмірну цікавість, коли стежать за старшокласниками, які затягуються на перерві цигаркою десь у потайному місці. Малих допитливців у такому разі можуть словесно «спрямувати», дати «щигля» чи смикнути за вухо. Проте це явища епізодичного характеру, хоча й є доволі типовими для навчального закладу. Що ж до булінгу як такого, то масову учнівську антипатію можуть викликати різні речі: чиїсь фізичні вади (поганий зір, слух), особливості зовнішнього вигляду (повнота чи надмірна худорлявість, руде волосся, відстовбурчені вуха), а також неохайність, відставання в навчанні тощо. Водночас недолюблювати когось можуть за високий інтелект й обдарованість, переваги в плані матеріального забезпечення. Та як би не складалася ситуація, педагог повинен її відкориговувати.
Вчителька іншої школи поділилася переконливим прикладом з власного досвіду.
– Серед моїх дев’ятикласників була дівчина з неблагополучної родини, – розповідає вона. – Мати постійно нездужала, батько зловживав спиртним, й трьом дітям доводилось сутужно, особливо взимку – сидіти в холодній хаті, де світилась одна-єдина лампочка, ходити до школи в такій-сякій благенькій одежині. До всього, Оленка трохи недочувала. Поки вона навчалася в молодших класах, класний керівник, надзвичайно чуйна і мудра людина, помітивши зневажливе ставлення більшості до бідно одягненої й замкнутої в собі ровесниці, провела з класом серйозну виховну роботу й зуміла переломити ситуацію. Тож замість образливих прізвиськ та неприйняття, діти навчилися співчувати обділеній родинним благополуччям ровесниці. Вони охоче ділилися з нею цукерками й печивом, робили замість неї грошові внески для спільних класних заходів й покупок. Тож проблему у спілкуванні з ровесниками було знято. Та лише до дев’ятого класу, коли два паралельні класи було об’єднано в один, і Оленка опинилася в полі уваги «чужих», не підготовлених до сприйняття її соціального стану й фізичної вади дітей. Почалися кепкування, їдкі зауваження… Тут уже довелося втрутитися мені. Попросивши Оленку піти за журналом в учительську, що знаходиться в іншому корпусі, провела з дітьми настановчу бесіду, наголосивши: дівчина не винна в тому, що так складається в її житті,  й що душа в неї така ж, як і в усіх, і, як усі, вона заслуговує на розуміюче й дружнє ставлення. Врешті, войовничі, зухвалі і чимось невдоволені засоромлено присмирніли, й до Оленки повернувся душевний спокій.
...Напевно, усе й справді починається з родини, де дитину повинні навчати співчувати й боронити слабшого, обділеного, беззахисного, недужого, – малюка, літню безпомічну людину, а чи тварину, пташку… Адже вміння співпереживати іншим – безцінна якість, що й робить людину людиною. В такому разі у вчителів буде куди менше роботи в боротьбі з таким негативним явищем, як цькування дітьми однолітків.
Ганна Макаренко.

Читайте також:
Коментарі:
Додати коментар
Інформаційне повідомлення
Відвідувачі, які знаходяться в групі Гости, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Погода
Погода у Тячеві

вологість:

тиск:

вітер:

Оголошення
Продається будинок
Продається приватизований будинок в с. Нересниця, є земельна ділянка 15 сотин. Тел: 098 771 5588. Міша.


Графік роботи віддалених робочих місць працівників Тячівського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Закарпатської області в сільській раді с. Вільхівці і с. Нижня Апша у 2019 році
Працівники відділу обслуговування громадян управління Фонду прийматимуть громадян з різних питань пенсійного законодавства у створених віддалених робочих місцях: 
- сільської ради с. Вільхівці другого та третього вівторка щомісяця з 10.00 до 12.00 год. к.ч.
- сільської ради с. Нижня Апша першого та третього четверга щомісяця з 10.00 до 12.00 год. к.ч.
Адміністрація управління.

1 квітня стартує місячник добровільної здачі зброї
Поліція проводить профілактичні заходи з вилучення із незаконного обігу зброї. Черговий місячник стартує 1 квітня і триватиме 30 днів.
Повідомляємо: краяни, у яких є незареєстрована зброя, мають змогу здати її до відділків поліції, уникнувши при цьому кримінальної відповідальності. Згодом зброю можна легалізувати, зареєструвавши на власне ім’я, або ж видати для її знищення. 

Триває реалізація дров паливних
Лісівники ДП «Мокрянське ЛМГ» традиційно реалізовують дрова паливні для населення, підприємств, установ та організацій. Громадяни, яким дрова потрібні для власних потреб, можуть звертатися у адміністрацію лісгоспу чи найближче  лісництво, де реалізовують деревину у встановленому порядку, за визначеними відпускними цінами.